SV
EN
 


DOLLY



NYTT VERK med premiär i november 2024 på MDT Moderna Dansteatern, Stockholm.

Alla människor har en sak gemensamt. Vi har alla varit där, på insidan av någons kropp! Trots att vi alla har olika erfarenheter av att bli till, att komma till, eller ge liv till nya personer, så är vi ändå sammanbundna i detta;
Livets första kammarspel.

Med utgångspunkt i erfarenheter från tiden mellan det första hjärtslaget och det första andetaget, har OR/ELLER låtit tre ledstjärnor korsbefrukta olika ingångar i verkets tematik kring att komma till liv och bli till. Fåret Dolly - den första klonen, artisten Dolly Parton - kvinnan som fortsatt sin skapelse utanför livmodern och så Dockan - som kommer till liv genom lek och fantasi.

Dolly kan beskrivas som en dansant fysikalisk verkstad, som hämtar inspiration från dockteater, kammarspel och anatomisk teater. Med en lekfull men allvarlig koncentration, sätts kroppen och dess rörelse på display. Dansare och publik befinner sig på samma ö, i ett simulerat allra första rum, samlade runt en scenografisk kropp.

Runt tanken om celldelningens poetik, subjektivitetens utsmetade gränser och en konstruerad tillblivelse i vår samtida värld, kretsar Dolly kring rörelsens förmåga att blåsa liv. I närkontakt med publiken skiftar stämningarna i rummet, rollerna flyter ut. Objekt blir till levande dockor och dansarna till abstrakta dansande element i hög hastighet. Dessa står inte i kontrast till varandra, utan utgör den relation som föreställningen vill träda djupare in i. Här växlar fokus mellan det mycket specifika undersökandet av hur en kroppsdel kan ta form, växa och dupliceras, till hur vi länkas samman, ser och relaterar till varandra.

OR/ELLER vänder i detta verk utochin på tanken om ett inuti. Livets första plats, livmodern, blir i DOLLY en friktionsyta och horisont för oss alla att dela och utgå ifrån, som en gemensam källa till högst individuella kroppsliga erfarenheter och fenomenologiska funderingar kring tillblivelse. Det blir spelplatsen för en dansföreställning, där den arbetande kroppen i symbios med det intima scenrummet, vill peka på människans första relationella aktivitet, den rörelse som leder till insikten om ett du och ett jag. Det är både en banal och högst existentiell tanke att ägna tid åt.




Credits:
Koncept, koreografi: OR/ELLER – Anja Arnquist, Madeleine Lindh
Dans: Anja Arnquist, Madeleine Lindh, Sam Huczkowski
Dramaturgi: Kristina Hagström Ståhl
Scenografi: Johannes Fäst
Kostymdesign: Naemi Gustavsson
Musikläggning: William Rickman
Art direction & grafik, illustration: Sepidar Hosseini
Foto: Chrisander Brun
Produktion: OR/ELLER & Nordberg Movement
Samproduktion: MDT och Dansinitiativet
Med stöd av: Kulturrådet, Stockholms stad och Region Stockholm, Kalix kommun, Luleå kommun, Danskonsulent Norrbotten och Region Norrbotten