SV
EN



FUTURISTISKT DANSEPOS MED SURREALISTISKT UTFALL



V är en familjeföreställning (9-99år), som kittlar fantasin och vrider perspektiven. I V möts du av en säregen dansupplevelse där en kolossal scenografi får agera ihåligt bo till två besynnerliga figurer. Dessa figurer byter skepnad och hittar avatarer i sjungande katter, sammansmälta illusioner och psykedeliska varelser utan ögon och mun. Avatarerna bär runt på en gigantisk Hermes-liknande scarf, som sugs in i nätscenografin och återuppstår som en ny familjemedlem.

Ett absurt drama utspelar sig på den här platsen, som utgörs av två stora nätstrukturer som tillsammans blir en futuristisk plattform för dans. Till tonerna av medryckande refränger och emotionella stråkar framträder ett dansepos i nätens gap. När det övre nätet höjer och sänker sig över de dansande kropparna och böljar fram sin alldeles egna koreografi, framträder scenografin som verkets tredje protagonist. Med melankoliska drag, dystopisk humor och en annalkande positivism tar V med åskådaren in i en saga. Eller är det kanske bara en skev spegelbild av livet?

V unnar sig. V är mycket. Kanske för mycket. Ett eklektiskt och esoteriskt allkonstverk. En hyperkoreograferad scenkonsthybrid, som blommar ut i en polyfon performativitet. V är ett alter ego med storhetsvansinne. V är det femte elementet. 

Med föreställningen V har OR/ELLER fortsatt sitt samarbete med scenografen Johannes Fäst, kompositören William Rickman och ljusdesignern Tobias Hallgren. Jenny Nordberg designade kostymen och OR/ELLER fortsatte sitt samarbete med Agnes Florin i arbetet med föreställningsbild och dekor. Sepidar Hosseini tog fram typografin till V. Tillsammans med detta underbara team har OR/ELLER fortsatt arbetet med att väva fram en konstnärlig hybrid i form av en dansföreställning.

V kan turnéras parallellt med sin systerföreställning WEB. Där WEB, duons tidigare barnföreställning bjöd in barn att själva dansa fram sin värld, är V just en familjeföreställning där publiken på avstånd sugs in i ett skruvat narrativ.  Under samma dag kan bägge föreställningarna visas, på samma scen, i samma scenografi och nå en större och bredare publik i ett spann mellan 4 till 99 år.

Mitt i alla  komplexa ord, som används i föreställningstexten om V, framträder frågetecken och språkligt skoskav. Margareta Sörensson skriver i sin recension av V i  Danstidningen att “programmets staplande av fluffiga begrepp som ”scenkonsthybrid” eller ”sublim dans” och ”hyperkonstruerad koreografi” gör ingen människa klokare.” Senare i texten fortsätter hon:  “Men scenbilden som också är rörlig, överglänser kropparnas rörelser. Kanske hyperkonstruerad koreografi ska förstås som att rummet är mer koreograferat än de marginaliserade dansarna.” Vidare beskriver Sörensson, “Föreställningen är för alla från nio till 99 och framförallt pregnant som rörlig bild. Den väcker associationer till rymden, till lekplatser, till science fiction-bilder. Att dans för barn och unga kan omfamna komplexa bildvärldar är att välkomna, att efterfråga en konkret betydelse eller berättelse är inget måste. Kanske denna inrutade dansbild kan bli ett fäste för egna bilder och konstruktioner långt efter att föreställningen är slut.”

Vi har samlat på kommentarer kring vilka bilder som uppstått hos publiken. Ett barn som sett föreställningen var övertygad om att föreställningen handlade om en björn och en tapir som bråkade med varandra. En tonåring läste in en berättelse om en miljökatastrof. En vuxen dansvan besökare beskrev hur verket kändes mer som en film än som en traditionell dansföreställning. En branschkollega talade om hur en säregen stämning präglade föreställningen och att han upplevde V som ett slags Vaudeville- Kafka - dans. En programmer för barn och unga talade om hur hen upplevde att en viss typ av dataspelsestetik, suger in en tonårings blick i V:s tydliga “värld”. En tekniker överhörde hur en flicka sa “Tack pappa, det här var det bästa jag någonsin sett!”, på vägen ut från teatern.

Hela rescensionen i sin helhet:

Recension av Sara Meidl i VK:




Credits:
Koncept, koreografi, dans: OR/ELLER
Scenografi, konstruktion, tillverkning: Johannes Fäst
Ljusdesign: Tobias Hallgren
Musik: William Rickman
Kostymdesign: Jenny Nordberg
Scarf, föreställningsbild: OR/ELLER i samarbete med Agnes Florin
Grafik, illustration: Agnes Florin
Typografi: Sepidar Hosseini
Programmering: Calle Mårtensson
Produktion: OR/ELLER och Nordberg Movement
Foto: Elin Berge och Joakim Nyström
Samproduktion: Norrlandsoperan, Dansens Hus Stockholm
Med stöd av: Kulturrådet, Region Stockholm, Stockholms stad
Längd: 45 min

OR/ELLER har sedan 2018 kultiverat sitt intresse för interaktiva föreställningsformat (WEB 2018 och V 2020), innanför en serie som kallas WEB-serien. Serien bygger på ett koreografiskt och scenografiskt koncept, ur vilket fyra föreställningar ska utmynna. 2023 skapas den tredje delen, NÄT, som djupdyker i ett mobilt föreställningsformat.